Zelf een goede website maken

Zelf een goede website maken
datum-geschreven 4 feb 2014

Voor een goede bedrijfswebsite kun je natuurlijk het beste een programmeur-vormgever inhuren die zorgt dat je website goed functioneert op de computer, tablet en smartphone.

De progammeur-vormgever zal de nieuwste technieken gebruiken zodat je website klaar is voor de toekomst.

Maar voor als je de website toch zelf wilt maken, of op wilt zetten kun je hier lezen waar je op moet letten en waar je mee kunt starten.

Zelf een goede WordPress website maken

Als je zelf een goede WordPress website wilt maken is het belangrijk om deze punten in het oog te houden:

  1. Wie is je doelgroep
  2. Hoe wil jij jezelf profileren
  3. Hoe ga je de website onder de aandacht brengen
  4. Heb je al een huisstijl
  5. Wat biedt je aan

Deze 5 punten zal ik nader uitleggen

1. Als je weet wie jou doelgroep is kun je bepalen hoe jij jezelf wilt profileren, hoe je de website wilt inrichten en kun je de huisstijl bepalen. Als je doelgroep bijvoorbeeld de zakelijke markt is zul je een strakke zakelijke website willen met heldere korte informatie.
Is je doelgroep de gemiddelde consument? Dan heb je meer aan een informatieve website waar de bezoeker zich in kan vinden. Zo’n website kun je inrichten met opvallende kleuren en afbeeldingen. Je brengt de sfeer van je product of dienst vaak naar voren en doet dit met pakkende teksten en grote koppen (titels).
Is je doelgroep jongeren tot 16 jaar? Dan zul je vooral afbeeldingen en weinig tekst gebruiken aangezien jongeren een korte aandachtsboog hebben.

Je moet je inleven in je doelgroep, desnoods gesprekken aangaan met personen die tot je potentiële doelgroep behoren om erachter te komen hoe die groep denkt. Zo kun je de website aanpassen en optimaal inrichten op je doel.

2. Hoe wil jij dat je doelgroep je ziet? Als je je richt op bedrijven zal je website moeten tonen dat je professioneel bent. Wanneer je doelgroep de consument of jongeren zijn zul je sympathiek over willen komen. Bereikbaar en begripvol. Niemand wil een nummer zijn toch? En dat je consumenten niet louter ziet als omzet zal je website moeten tonen. De “gun” factor speelt bij consumenten namelijk een rol als ze hun geld willen uitgeven aan een product of dienst.

3. Een website maken en dan afwachten is net als het kopen van een winkelruimte in een onbekend steegje. Dit is gedoemd om te falen. Je moet ervoor zorgen dat bezoekers je website kunnen vinden. Dit kan op enkele manieren:

a. Je onderscheid je met zo’n uniek product dat mensen erover gaan praten en je website doorgeven aan elkaar.
b. Je gebruikt google ads om gezien te worden. (Betaalde zoekresultaten)
c. Je schrijft voldoende tekst zodat Google je als 1 van de eerste gaat tonen als er gezocht wordt op een bepaald onderwerp.
d. Je laat flyers en visitekaartjes maken die je uitdeelt.
e. Je sponsort bedrijven in ruil voor reclame

4. Bepaal van tevoren aan de hand van je doelgroep welke style je wilt hebben.

Kleuren staan voor bepaalde sferen en hebben verschillende effecten. Zo heb je “warme kleuren” en “koude kleuren“. Ter voorbeeld: als je naar reclame’s kijkt op televisie werken ze met kleuren wanneer ze bijvoorbeeld een probleem tonen doen ze dit met vale of koude kleuren. Denk aan grijstinten en blauwzwart als het gaat om pijn, angst, kou. Wanneer ze dan hun product tonen zul je zien dat de kleuren weer terug zijn in het beeld. Dan zie je warme rode, groene en gele kleuren.

Dit heeft onbewust veel effect bij het gevoel wat je bij een product of dienst krijgt. Hou hier rekening mee als je gaat bepalen welke kleur je website en je drukwerk reclame krijgt. Een huisstijl is iets wat lang mee gaat en waar je klanten jou aan herkennen.

Zelfs het lettertype heeft een grote invloed op het gevoel dat iemand bij je dienst of product krijgt. Zo heb je chique lettertypen die klasse uitstralen maar ook zakelijke strakke lettertypen. Een verkeerd gebruik van lettertypen die een huisstijl kunnen verpesten zijn bijvoorbeeld comic sans en impact.

5. Hou altijd je product of dienst in het oog. Toon deze helder op de website en verschaf voldoende informatie. Er is niets zo vervelen wanneer je als bezoeker interesse hebt in een product en je moet zoeken of gokken wat het kan of kost.

Tot slot

Als het je gelukt is om zelf een goede website te maken, en je hebt die ontwikkeld in WordPress, zorg dan dat al je werk niet voor niets is en beveilig de website goed tegen hackers en scripts die erop uit zijn om je website te gebruiken als reclamebord voor hun eigen producten.

Meer WordPress:

De meeste artikelen worden geschreven door Mathieu Scholtes, de eigenaar van WPBeveiligen. Op de hoogte blijven van het laatste WordPress nieuws? WordPress tips? WordPress aanbiedingen?
Connect dan op Linked-in!

Heb je een vraag? Tip of gedachte? Deel die!

Abonneer
Breng me op de hoogte
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties