Spam is ongewenste e-mail die vaak een commerciële achtergrond heeft. Denk aan reclame voor producten of diensten.
Wat een e-mail tot spam maakt is dat je het ontvangt zonder dat je jezelf hebt aangemeld voor de reclame.
Hoe komt een “spammer” aan je e-mailadres?
Die worden door computers met behulp van scripts (ook wel BOTS genoemd) van websites gehaald die in Google te vinden zijn.
Plaats een contact formulier
Het is verstandig om Contact form 7 te gebruiken. Met Contact form 7 kun je een contactformulier op je website plaatsen.
De klant kan je zo een bericht kan sturen die in je mailbox verschijnt, zonder dat je jouw e-mailadres toont op de website.
Wetgeving spam
Het is bij de wet verplicht om ontvangers van reclame de mogelijkheid te geven om zich af te melden.
Daarom vindt je vaak een link onderaan de mail, in hele kleine letters: unsubscribe here
Let dan nog eens goed op want bij het afmelden gebruiken ze ook nog trucs.
Lees goed wat er staat, anders klik je op een zin als:
Wilt u geen e-mail meer ontvangen van derden maar wel van ons? Klik dan hier…
Dan zit je er dus nog aan vast!
Wat WPbeveiligen tegen spam doet
Wij zijn natuurlijk actief met het hack-vrij maken van websites. Websites worden namelijk ook vaak gehackt om spam mee te versturen!
Tevens bieden wij hosting met de nodige spam-filters zodat je minder spam ontvangt.
We hebben ook nog diverse handmatige mogelijkheden om spam tegen te houden, denk aan in te stellen filters op basis van domeinnaam, e-mailadres, specifieke woorden en meer!
Spamfilters zijn tegenwoordig een noodzakelijk kwaad. Emails die ik verstuur, komen bij veel ontvangers die gmail hebben, steeds bij de spam terecht. Hoe kom ik daar van af? Kan het ook te maken hebben met de inhoud van de email?
Het hangt af van veel factoren.
De e-mails worden op basis van diverse filters bekeken om te bepalen of het de spam-map in moet.
Denk aan de gebruikte woorden, veelvoorkomende woorden die ook in spam-mails gebruikt worden zorgen er al snel voor dat een mail in de spam-map beland.
Maar ook geblokkeerde of gerapporteerde IP adressen zorgen ervoor dat het in de spam-map beland.
Het gebruik maken van gebrekkig Engels of 2 talen door elkaar kan zelfs leiden tot een spam-melding.
Daarnaast worden bepaalde bestanden gemarkeerd als spam.
Eigenlijk alles wat er verdacht uitziet kan in de spam-map belanden door de filters van Gmail of andere tussenliggende partijen.
Al meegemaakt dat ik me had afgemeld, maar toch steeds weer e-mails kreeg. Volgens mij was dat van Light in de the Box. Gelukkig kan Gmail ook spam tegenhouden. Als je bij Gmail meldt dat het spam is, komt het niet meer in je inbox. Het blijft dan wel naar je verzonden worden en komt dan in je spambox.
Light in the box, die heb ik ook een aantal weken gekregen. En afmelden werkt niet..
Ik heb die geblokkeert op basis van de naam, via spam-assasin in directadmin.
In het verleden heb ik het woord “unsubscribe” in de spam-lijst gezet.
Dat scheelt veel spam, veel reclame heeft een “unsubscibe” link, die niet werkt maar er wetsrechtelijk wel in moet staan.