Scoren in Google

Scoren in Google
datum-geschreven 11 okt 2010
In dit artikel

Scoren in Google is een veelbesproken onderwerp. Veel theorieën en artikelen zijn geschreven over het systeem dat google gebruikt om de kwaliteit van een website te bepalen.

Wij hebben jarenlange ervaring als websitebouwers en hebben daarom enkele factoren voor je op een rij gezet waar Google op let.

De factoren die de kwaliteit van je website bepalen

  1. De inkomende links naar jouw website
    Dit is de meest bekende manier van Google om jouw Pagerank te berekenen. Hetzij je een groot netwerk opbouwt, of door bedrijven of websites wordt aanbevolen (gelinkt wordt). het laat goed zien of jouw website werkelijk belangrijk is, of iets te bieden heeft. De term om links te krijgen en zo jouw website belangrijker en bekender te maken heet “linkbuilding”. Dit is een vak apart en moet niet verward worden met het volspammen van forums en websites. De Engine van Google kijkt bij het linken naar de relevantie van de websites en geeft het aan de hand van die informatie waarde.
  2. Het aantal pagina’s of artikelen
    Wanneer de Google Engine, of ook Crawler genoemd jouw website uitleest kijkt het naar het aantal links en artikelen binnen jouw website. Zo ziet Google of er aandacht aan besteed is en of de bezoeker niet op een dood spoor terecht komt wanneer deze niet direct het antwoord of product/dienst vindt dat waar naar gezocht werd.
  3. Links naar andere websites
    Links naar andere nuttige websites zijn belangrijk om de (be)zoeker op de goede weg te helpen naar wat gevonden moet worden op het internet. Wanneer je nuttige links plaatst voegt dit waarde toe aan de kwaliteit van je pagina’s die in totaal je website vormen.
  4. Goede codering
    Een heldere en goede codering zorgt ervoor dat de bezoeker jouw website goed en prettig kan lezen. Aangezien Google ervoor wil zorgen dat een bezoeker vindt wat hij zoekt kijkt Google ook of de website helder in elkaar zit. Websites met een goede code-opmaak zullen beter scoren in de zoekmachine waarbij ze hoger uitkomen in tegenstelling tot websites die niet goed geprogrammeerd zijn.
    Om te weten te komen of jouw website een goede codering heeft kun je naar de website van het W3C – Markup Validation Service gaan om een gratis controle uit te laten voeren.
  5. Gebruik van Tekstopmaak, Tags als H1, H3, Bold en Italic
    Tekst opmaak maakt het voor de bezoeker gemakkelijker te vinden wat belangrijk is of wat hij of zij zoekt. Een bezoeker wil niet de hele pagina lezen als een boek maar heeft vaak een doel en wil alleen die informatie lezen. Tekst opmaak zorgt ervoor dat het oog gemakkelijker op het belangrijkste valt wat gezocht wordt.
    Vooral de grote titels zijn hierbij belangrijk! Titels die gekenmerkt worden door de H1-H3 code. een voorbeeld hiervan zie je boven deze lijst waar je ziet staan: “De factoren die de kwaliteit van je website bepalen”. Dit is een H3 tag die de content begeleid. De belangrijkste is overigens de H1, die staat idealiter bovenaan de website en verteld direct met grote letter waar je website over gaat.

Meer WordPress:
De meeste artikelen zijn geschreven door Mathieu Scholtes, eigenaar van WPBeveiligen. Volg Mathieu op LinkedIn voor het laatste WordPress-nieuws, handige tips en exclusieve aanbiedingen.
Bezoeken op LinkedIn!

Deel jouw vraag, tip of mening!

Abonneer
Breng me op de hoogte
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Pak 20% korting met de combo deal!
▼ Nee nog niet