Het internet is aan het veranderen, blijf jij bij?

Marcus Pamari
Geschreven door: Marcus Pamari
Als trendwatcher hou ik in de scope welke veranderingen er gaande zijn in de online-wereld van zowel celebs als van grote bedrijven en startups. Door mijn studie psychologie mijn interesse gewekt voor zowel online veranderingen alsmede wat het met mensen doet.
Meer info: bezoek de website van Marcus Pamari
Leestijd:
2 minuten
Reacties: 1
Waardering:
3.5
(2)

Het internet is de afgelopen jaren al behoorlijk veranderd, denk aan de komst van de mobiele apparatuur waardoor je niet langer achter een monitor hoeft te zitten om op het internet te surfen.

Surfen, gebruiken we dat woord nog? Browsen is een term die ik vaker om mij heen hoor.
Maar ook dat zal verleden tijd geraken aangezien we 30-40% van onze tijd besteden op social media.

Swipen, vegen, even de tweets lezen.
We zijn dol op meningen en daarom doet sociale media het erg goed.

Hou jij het nog bij? Hyves, Facebook, Pinterest.. voor je weet hoe het werkt zitten je vrienden en de celebs die je volgt alweer op een nieuw medium om reclame te maken.
Want reclame, zien en gezien worden drijft het internet aan.

Misschien is de vraag eigenlijk wel,

Wil je bij blijven?

En, wat blijft jou qua informatie bij?
We vergeten 80% van wat we online lezen. Dat heeft er deels mee te maken omdat we het niet moeten onthouden, het staat tenslotte de komende jaren nog wel online. En omdat we de informatie met zo’n hoge snelheid consumeren helpt ook niet mee bij het onthouden.

We scannen titels en lezen korte stukjes tekst, we proberen selectief te zijn terwijl het meer ongeduld is wat ervoor zorgt dat we eigenlijk niet zoveel willen lezen, maar we gaan wel door.

Het internet is aan het veranderen, en vraag jezelf eens af: wil ik het tempo volgen van het internet?
Is het nog nieuwsgierigheid of vermaak om elke dag 5-10 sites af te struinen naar het nieuws, meningen en foto’s van anderen, of ben ik eigenlijk dwangmatig aan het lezen en consumeren?

In dat geval werk je zonder het te weten voor de reclame-industrie. Die proberen de aandacht en interesse van bezoekers zo lang mogelijk vast te houden. Want elke view & click is geld voor adverteerders.

Het internet is begonnen als een militaire techniek om contact te houden, toen is het een manier geworden om informatie te delen, en nu is het internet ervoor om je te vermaken en aan je te verdienen.

Komt de vraag nogmaals: het internet is aan het veranderen, blijf jij bij? Of trek je ergens een grens aan de tijd en energie die je spendeert aan websites, social media en al wat er nog gaat komen?

 

Hoe nuttig was dit artikel?

Vergeet niet te delen

1
Reactie
Reageer of stel een vraag
  1. Avatar
    Math zegt:

    Mooi artikel Marcus, dank je!
    Goede vraagstelling ook of er een grens getrokken moet worden.
    Ik volg zelf het nieuws niet echt, dus dat scheelt veel tijd 😉

    Beantwoorden

Deel je mening of stel een vraag:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *