Automattic (de makers van WordPress) hebben een nieuwe tool aan WordPress toegevoegd. De Sitediagnose.
Vermoedelijk een functie die voornamelijk gebruikt zal worden door gevorderde programmeurs en beheerders.
Heb jij de sitediagnose al gebruikt?
Wij durven te wedden van niet 😉
Wat kun je met de sitediagnose?
De sitediagnose geeft je technische informatie over je WordPress website.
Informatie die voornamelijk interessant is voor programmeurs of webmasters die de site moeten onderhouden.
De sitediagnose, even serieus..
Wanneer je een goede programmeur bent, kijk je natuurlijk direct op de juiste plek, dat is de wp-config, in de database of bij de server zelf. Wanneer er dan iets verkeerd staat kun je dat direct corrigeren.
Maar jij wilt de sitediagnose toch gebruiken
We loodsen je door de meest waardevolle informatie van de sitediagnose en leggen uit hoe je die informatie kunt gebruiken.
Ga bij de sitediagnose naar de tab “informatie”
Daar zie je een kopje genaamd WordPress
Hier kun je de WordPress release zien die je website nu gebruikt, voorheen stond die informatie rechts-onderaan elke admin pagina maar tegenwoordig staat daar “update naar…” waardoor je dus naar deze sitediagnose kan om de huidige WordPress versie te zien.
Dan de Mappen en groottes
Waar je naar kunt kijken is de databasegrootte. Die hoort tussen de 10 en 30mb te zijn. Bij hele grote websites is 50-90mb ook mogelijk maar als je een database hebt van 200-400mb moet je toch eens kijken in de tables of dit wel goed gaat.
Sommige plugins slaan namelijk zoveel informatie op dat de database onnodig belast wordt en traag wordt.
Het actieve thema
Heel leuk maar dit kun je ook bij weergave > thema’s zien.
Must use plugins
De vertaling laat hier te wensen over, maar wat je hier ziet zijn plugins die verplicht zijn. Ze staan in de multisite map en zonder dat stukje code werkt een andere plugin niet.
Hier valt meestal niets interessants te zien.
De actieve plugins
Heeft je website meer dan 25 actieve plugins? Kijk dan eens of er overbodige plugins zijn die je kunt verwijderen. Elke plugin roept een stuk code op die de website trager maakt. Tevens vergroot je de kans op malware met veel plugins. (Zie wpvulndb.com voor de lekke plugins van dit moment)
Media afhandeling
Niets te zien, tenzij je afbeeldingen niet schalen bij het uploaden. Al is de kans groter dat dit ligt aan de schrijfrechten van de uploads mappen.
De Server
De php versie is erg belangrijk, die hoort enigszins up-to-date te zijn.
Voor de veiligheid en de snelheid van de website is 1 van de laatste stabiele php versies aan te raden.
Het php geheugenlimiet moet minimaal 64-96MB zijn, maar bij een grote website of webshop is 256-521MB beter.
De Database
Voor de meesten is de database-informatie te technisch. Dit is hosting-informatie, je gaat ervan uit dat je hoster dit onder controle heeft.
Je ziet er wel de database-prefix, als dat de standaard en welbekende wp_ prefix is kun je dit beter aanpassen. (Bijvoorbeeld met ithemes security bij tabblad geavanceerd)
WordPress contanten
Dit is ook weer informatie voor de doorgewinterde programmeur, en die zal niet naar de sitediagnose gaan 😉
Maar als echt wilt kun je hier zien of de debug modus aan-of-uit staat, of de debug-logging aan staat, en of de paden naar de wp-content, de plugins goed staan.
De rechten van het bestandssysteem
Die termen.. welke vertaler verzint ze.
Hoe-dan-ook je kunt zien of de belangrijkst mappen zoals de hoofdmap, de wp-content map, de plugins map en enkele andere mappen schrijfbaar zijn.
Conclusie en slot
Als jij de sitediagnose van WordPress wel eens gebruikt hebt, laat het weten in de reacties. En of je er iets aan gehad hebt.
Eerlijk gezegd is de informatie voornamelijk voor de gevorderde programmeur en die kijkt direct op de plekken waar de instellingen staan in plaats van via deze diagnose tool.
Veiligheid
Het vergaren van technische informatie over een website is het eerste wat een hacker doet, of je dus een code in de website wilt hebben die alle technische informatie toont?!
Liever niet!
Sitediagnose blijft tegenwoordig bij mij maar staan op het laden (Resultaten worden nog geladen…) maar hier komt geen resultaat uit. Enig idee wat het probleem kan zijn?
Grote kans dat een plugin de ajax loader blokkeert. Je kunt de plugins via de ftp/filezilla hernoemen (- streepje ervoor bijvoorbeeld) zodat ze tijdelijk uitgeschakeld zijn (niet de-activeren in admin, dan verlies je soms instellingen) en dan kijk je na het hernoemen van de plugin wanneer de resultaten wel geladen worden. Ik neem hierbij aan dat je al de nieuwste WordPress release draait (anders eerst updaten).
Bij sitediagnose krijg ik het advies om de phpmodule imagick te installeren. Maar bij mijn provider kan ik niet zelf bepalen welke php modules worden geïnstalleerd. Zou er een reden zijn waarom de provider deze module niet geïnstalleerd heeft?
Niet iedere webhost heeft Imagick aan staan. In veel gevallen gebruiken ze GD.
GD en Imagick doen hetzelfde, ze maken het mogelijk om afbeeldingen die je upload in verschillende formaten aan te maken.
Als dat werkt zal GD gebruikt worden en kun je de melding negeren.
De sitediagnose is informatief, maar het mist soms wat nuance.
Moest even zoeken maar Sitediagnose staat onder Gereedschap. Kreeg 2 kritieke meldingen:
The REST API request mislukte vanwege een fout.
Fout: [] cURL error 28: Operation timed out after 10000 milliseconds with 0 bytes received
Het loopback verzoek naar je site is mislukt. Dit betekent dat functies die daar vanaf hangen momenteel niet naar verwachting zullen werken.
Fout: [] cURL error 28: Operation timed out after 10000 milliseconds with 0 bytes received.
Deze meldingen kreeg ik bij 2 verschillende hosts. Ook nadat ik PHP had geupdate.
Er wordt gezegd dat het kritieke meldingen zijn. Maar is dat zo? De sites draaien zonder problemen.
ik heb deze diagnose bekeken omdat mijn website erg traag is
nu is mijn database erg groot 328.4 mb zie ik
wat kan ik daarmee doen heb je een aanrader voor een database programma om die te optimaliseren of.. wat is de beste manier?
hoe weet ik dat zo’n programma mijn database niet breekt
hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven. bij voorbaat dank!
Ewoud
Het is nooit volledig te garanderen dat er niets verkeerd gaat bij het optimaliseren van de database. Maak daarom eerst een backup van de database.
Als je woocommerce hebt kun je de ’transients’ legen. Mits dat echt om 100+ mb’s gaan. Er zijn diverse programmas voor (zoek op: clear woocommerce transients) en het kan volgens mij zelfs al bij woocommerce zelf.
Er zijn diverse database optimisers bij http://www.wordpress.org/plugins te vinden. Maar let op, lees eerst goed wat de plugin exact doet. Een specifieke aanrader zal ik niet geven, het verschilt van tijd tot tijd welke het beste werkt en hangt ook van de door jou gebruikte plugins af die de database vullen.