CMS, CRM, DMS, ERP?? Wat zijn dat!

CMS, CRM, DMS, ERP?? Wat zijn dat!
datum-geschreven 22 jan 2013

Op internet en in de IT wereld worden veel termen gebruikt om bedrijfsprocessen aan te geven. Wat betekenen die termen allemaal?

Wij hebben een lijstje opgesteld van veelgebruikte termen en de uitleg zodat je weet wat ermee bedoeld wordt. Erg handig als je solliciteert naar een nieuwe baan, of een eigen bedrijf hebt!

CMS – Content Management Systeem

1358956833_TextDocument De meest bekende is wel CMS, het Content Management Systeem. Dit beheert content als tekst, afbeeldingen enzovoorts. Een CMS zoals WordPress is gratis in gebruik en maakt het online publiceren van nieuws gemakkelijk. Met enkele klikken en een Word gelijkende editor schrijf je nieuws wat het CMS op de server plaatst en online zichtbaar maakt.

De voordelen van CMS

1. Gemakkelijk aanmaken van nieuwe content.
2. Het structureren van de content lay-out.
3. Updaten en vullen vanaf iedere locatie en pc.

DMS – Document Management Systeem

1358956801_kde-document-open DMS moet je niet verwarren met CMS. Het staat voor Document Management Systeem en is bedoeld voor het beheren van documenten. Vooral effectief voor grote bedrijven met veel medewerkers die informatie willen delen zonder dat handmatig door te moeten geven door middel van kopies per mail of prints.

Voordelen van DMS:

1. Gemakkelijk terugvinden van documenten.
2. Uitlezen van diverse bestandsformaten.
3. Delen en archiveren van documenten.
4. Koppelen van documenten.

CRM -Customer Relation management

1358956865_users Voor het beheren van je klanten heb je CRM. Customer Relation Management zorgt ervoor dat je een relatie opbouwt met je klanten en zo meer tevredenheid kan genereren wat uiteindelijk tot doel heeft de klanten langer te behouden en meer omzet te genereren. Het is zowel voor je klanten als voor jezelf goed om een helder beheer te hebben en zo je klanten niet uit het oog te verliezen.

Voordelen van een CRM:

1. Meer klanttevredenheid kunnen genereren.
2. Langere klantrelaties kunnen opbouwen.
3. Een betere naam opbouwen wat resulteert in positieve reclame.

 ERP – Enterprice Registration Planning

1358956888_task_completed Voor het registreren van bedrijfsgegevens hebt je ERP. Dit staat voor Enterprice Registration Planning.
Het gaat om het centraliseren van bedrijfsgegevens die vaak ingevoerd worden door verschillende afdelingen. Denk hierbij aan de verkoopafdeling die klantgegevens invoert, gegevens zoals offertes en verkooporders. De logistieke afdeling zal materiaalgegevens invoeren zoals aantallen en de leveranciers. Om al deze informatie niet meerdere malen door afdelingen in te laten voeren en overal beschikbaar te maken heb je ERP.

Voordelen van ERP:

1. Een helder overzicht van de status van een project.
2. Een standaard voor het invoeren en uitlezen van informatie.
3. Snellere en overzichtelijker werken zorgt voor meer inkomsten en minder uitgaven.

De meeste artikelen worden geschreven door Mathieu Scholtes, de eigenaar van WPBeveiligen. Op de hoogte blijven van het laatste WordPress nieuws? WordPress tips? WordPress aanbiedingen?
Connect dan op Linked-in!

Heb je een vraag? Tip of gedachte? Deel die!

Abonneer
Breng me op de hoogte
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties