Een bedrijfswebsite heeft tot doel een bezoeker te verleiden tot aankoop. Hiervoor zijn een paar belangrijke elementen nodig:
- Een goed product
- Een heldere website
- Contact met je klant
We gaan deze 3 punten uitgebreid bespreken. We helpen je ook op weg hoe je die punten kunt bereiken.
Een goed product
Het product is uiteraard jouw verantwoording. We gaan er bij het schrijven van dit artikel vanuit dat jij een topproduct hebt.
Het product verkoopt het beste als het:
- Product vernieuwend is. Waardoor je niet te veel concurrentie heb en je dus veel kunt verkopen.
- Voor de heldere website lees verder..
Een heldere website – De pagina’s
Een heldere website heeft de volgende elementen:
- Een homepage die binnen 1 minuut lezen vertelt wat je aanbiedt en hoe het zich onderscheid van anderen. (homepage)
- Heeft een informatieve pagina over de persoon die het product verkoopt. (over ons)
- Heeft een productpagina waar het te koop is, verteld wat de eigenschappen van het product zijn. (shop)
- Heeft een contactpagina waar de klant kan vinden hoe ze je kunnen bellen & mailen. (contact)
- Heeft een pagina met vragen & antwoorden (FAQ)
Ben je nieuw met WordPress? Lees hier hoe je pagina’s op kunt zetten.
Contact met je klant
Verkopen doe je nog het beste met persoonlijk contact. Je telefoonnummer en e-mailadres (of contactformulier) zijn hierbij een sleutel.
Het kan ook een optie zijn om je klant de mogelijkheid te geven om zijn telefoonnummer in te voeren zodat je hem/haar terugbelt.
Contact form 7
Met Contact form 7 (plugin) kun je simpele maar ook uitgebreide contacformulieren maken.
Contact form 7 geeft veel mogelijkheden maar je moet even weten hoe het werkt, gelukkig hebben we een artikel geschreven over het gebruik van deze plugin.
Stel een beleid vast omtrent je product of dienst
Zet op papier hoe er met je product omgegaan dient te worden, en wat je er niet mee kunt.
Stel desnoods een pagina met voorwaarden vast van de garantie op het product en waarbij dit vervalt. (algemene voorwaarden)
Landingspagina’s maken
Landingspagina’s zijn pagina’s die er speciaal op gericht zijn om je product of dienst te verkopen door middel van een mooie layout en heldere uitleg.
Je maakt landingspagina’s het mooiste en gemakkelijkste met de Visual Composer. (Vereist wel wat research en ervaring)
Het voordeel van de Visual Composer is het gemak waarmee je elementen in kunt zetten, zoals een video, een contactformulier, dynamische content en meer.
Social media
Je wilt natuurlijk dat bezoekers je website delen of je kunnen volgen op social media.
Hier zijn enkele mooie plugins voor:
1. Social Share Button Adder (gratis)
2. Monarch van Elegant themes (betaald)
3. Social Warfare (gratis)
SEO – Zoekmachine optimalisatie
Om zo goed mogelijk te scoren in google heb je enkele plugins die ervoor zorgen dat je de beschrijving en titel van je pagina’s aan kunt passen.
1. All in one SEO (gratis)
2. Yoast SEO (gratis)
Het maken van een bedrijfswebsite is blijkbaar veel werk. Als je ziet wat sommige webdesign bureau’s er voor vragen. Ze adverteren met een “laag” bedrag van soms rond de duizend euro, maar zodra je speciale wensen hebt, komt er van alles bij. En daarna moet je nog flink betalen voor het onderhoud.
Er komt veel bij kijken. Het meest verrassende is nog dat eenvoud geld kost, in de zin dat automatisering om het zo makkelijk mogelijk te maken voor de bezoeker kost meer dan een basic informatieve website.
Een website die informatie toont hoeft niet zoveel te kosten, maar als er een contactformulier of aanmeldformulier op komt wordt het al wat duurder. Zeker als daar verschillende registratiemethodes achter komen om het de bezoeker en jou als website-eigenaar makkelijker te maken.
Dan heb je nog het puntje Mobile/Responsive design. Sommige thema’s hebben wel een responsive ondersteuning maar custom coding is niet standaard responsive, dat moet soms handmatig geregeld worden.
Dan heb je nog de optimalisatie voor snelheid, de SEO wat ingesteld kan worden om er het maximale uit te halen.
Er zijn veel aspecten die van een gewone website een “goede website” maken of een website die “converteert” ofwel goede omzetresultaten behaald.
Het hangt ervan af wat je met een website wilt doen, het is bijzonder hoeveel elementen je kunt toevoegen om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken. Geautomatiseerde keuzes en een “intuïtieve” layout is een vak apart.
Let op: niet alle bedrijven die hoge tarieven rekenen doet daar evenveel werk voor. Het is goed van te voren af te spreken wat je betaald en welke functionaliteiten je kunt verwachten.
Als je een bedrijf hebt, kun je, denk ik, beter het maken van een goede website voor je bedrijf uitbesteden aan een specialist. En het onderhoud en de beveiliging ook uitbesteden. Hoewel dit artikel wel te gebruiken is om de vinger aan de pols te houden.
Ieder zijn vak, het maken van een goede bedrijfswebsite is inderdaad het beste over te laten aan een specialist.
Maar dan wel een specialist met bewezen ervaring bij het opzetten en op maat maken van een goede bedrijfswebsite.
Wat mij vaak opvalt: een programmeur mist vaak het inzicht van een grafisch vormgever. Wat je dan krijgt is een technisch goed werkende website maar de gebruiksvriendelijkheid en de visuele overtuiging ontbreekt.
Of er komt een grafisch vormgever aan het werk die alles met plugins doet en veel moeite heeft om een goedwerkende website op te zetten.
De combinatie van beiden is het beste, dus een webbureau met een grafisch vormgever en een programmeur. Beiden met aantoonbare ervaring door middel van een recent portfolio.